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羽田空港 - Haneda Airport

  1955(昭和30)年8月、羽田の東京国際空港のA滑走路(タテ)が2550メートルに延伸された。3か月前には新旅客ターミナルが完成(左右に走るB滑走路の下側)。その後もジェット旅客機への対応で拡張を迫られる。左は六郷川(多摩川河口)。
  空港敷地は1984(昭和59)年1月に始まった沖合埋め立てで拡張され、滑走路は3000メートルのA(タテの左)とC(タテの右)、2500メートルのB(奥)とD(手前)の計4本に増えた。旅客ターミナルも第一、第二、新国際線の3つとなった。これにより、1978(昭和53)年に成田空港に移転した国際線も、2010(平成22)年10月末、32年ぶりに国際定期便が復活した。58年前の敷地は現在のA滑走路から左側の部分だけで、拡張規模の大きさがうかがわれる。

   Runway A (vertical) of Haneda Airport (formally known as Tokyo International Airport) was extended to 2,550 meters in August 1955. A new passenger terminal (underside of Runway B) had been completed three months earlier. The airport later expanded to meet the needs of jetliners. On the left is the Rokugo River (mouth of Tama River).
   The size of the airport was expanded by landfill since January 1984 and the number of runways grew to four – 3,000-meter runways A (left vertical) and C (right vertical), and 2,500-meter runways B (back) and D (foreground). There are three passenger terminals now – Terminal 1, Terminal 2 and International Passenger Terminal. Although international flights had shifted to Narita International Airport since 1978,the new terminal allowed scheduled international flights at Haneda to resume at the end of October 2010 after a hiatus of 32 years. The airport’s land lot accounted for only the left portion of Runway A, reflecting a huge offshore expansion of the airport.