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新幹線と日劇 - Shinkansen & Nichigeki Theatre

  1964(昭和39)年12月21日、有楽町の日劇(日本劇場)をかすめるように超特急「ひかり」が走る。東海道新幹線は東京五輪開幕直前の10月1日に開業、東京-新大阪間を4時間で結んだ。世界初の高速鉄道として、大量高速輸送の夢を実現した。
  現在の有楽町。日劇は1981(昭和56)年2月15日に再開発のため閉館し、跡地には有楽町マリオンが建った。新幹線車両も初期の丸い鼻の「0系」から、尖った鼻先の「700系」や「N700系」に進化し、東京-新大阪間の所要時間は「のぞみ」で2時間25分に短縮している。

  A superexpress Hikari train passes by Nichigeki Theatre in Yurakucho district on Dec. 21, 1964. Tokaido Shinkansen Line was inaugurated on Oct. 1 just before Tokyo Olympics, traveling between Tokyo and Shin-Osaka in four hours and emerging as the world’s first high-speed rail for mass transport.
  Yurakucho district today. Nichigeki Theatre closed down on Feb. 15, 1981, as part of a redevelopment project in the area and Yurakucho Marion building was built on the premises. Shinkansen trains underwent a transformation from the inaugural 0 series round-shaped head train model to the 700 series model featuring a flat duck-bill nose and more recently the N700 series. The firstest Shinkansen train Nozomi covers the Tokyo-Shin Osaka stretch in 2 hours and 25 minutes.